Koken in de camper: dit zijn de ultieme basics en tips

05 juli 2023Claire (@typicalclaire)

Het leven in een camper voelt al snel als een fulltime vakantie. Ik denk dat die aanname wel klopt. Je bent veel buiten, op gezellige campings en camperplaatsen. Ondanks dat dagelijks je van alles ‘moet’ doen natuurlijk. De wc legen, het water servicen en wat dacht je van koken? Je hebt je hele hebben en houden bij je, dus elke dag uit eten is niet nodig. Zeker als je in de camper woont is het de normaalste zaak van de wereld om lekker (uitgebreid) te koken. Voor mij tenminste wel. Ik vind koken heel leuk. Maar ik weet ook dat niet iedereen gek is van koken. Hoe gek je ook op koken bent, of niet. Met deze basics kom je gegarandeerd een heel eind. Wat heb je absoluut nodig in de camper en wat is nice to have? De volgende keer ga ik nog een lekker camper-recept met je delen!

De basis in je camperkeuken

Als je de keuken gaat inrichten in de camper, of je nu op vakantie gaat of je woont in je camper, is dit ook afhankelijk van het aantal mensen in je reisgezelschap. Ik heb in mijn eentje genoeg aan een kleine koekenpan. Maar met z’n twee - of meer - heb je al snel een grotere pan nodig natuurlijk. Dat geldt voor alle kookgerei die je in de kastjes en lades gaat stoppen. En vergeet niet dat je waarschijnlijk ook afhankelijk bent van de afmetingen van die kastjes en lades. Dus alles wat nu op de stapel ‘mee in de camper’ ligt, moet wel daadwerkelijk erin passen.

Wat neem je wel en niet mee? Het is heel erg afhankelijk van de reisbestemming. Ga jij bijvoorbeeld naar Frankrijk op vakantie én drink je graag wijn? Dan kom je van een koude kermis thuis als je de kurkentrekker vergeet in te pakken. Want bijna geen enkele fles in Frankrijk heeft een schroefdop… Of, zit je straks in Spanje en ben je verslaafd aan boerenkaas? Vraag dan of je kaasboer wat stukken kaas wil vacumeren. Zo blijft het maandenlang goed in de koelkast en smul jij straks van een stukkie boeren belegen aan de costa del sol.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Laat je kaasboer wat kaas vacumeren

Het kookgerei

Dit zijn denk ik de ultieme basics om je keuken mee uit te rusten. Als jij steevast op zondag pannenkoeken bakt, zou ik óók een pannenkoekenpan meenemen. Het is maar een leidraad dit lijstje. En afhankelijk van wat jij graag kookt en hoé je kookt, bepaal je natuurlijk jouw eigen camperinventaris.

• Een koekenpan, hapjespan, steelpannetje, soeppan
  • Bialetti voor de campingkoffie
  • Groot melkkannetje om snel heet water te maken voor thee (en meer)
  • Twee keer zoveel bestek als het reisgezelschap groot is*
  • Koksmes, schilmesje, dunschiller, schaar, blikopener, kurkentrekker, garde, kaasschaaf, broodmes
  • Borden, kommen, schaaltjes
  • Snijplank (groot & klein)
  • Glazen, mokken en (thermos)bekers
  • Grote kom (voor salade of beslag)

* Tip: scheelt weer afwassen! Tenminste, je hoeft niet voor elke hap opnieuw je bestek af te wassen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Echt onmisbaar: een bialetti (koffiepercolator)

Voorraad producten

Over smaak valt niet te twisten. Maar over het algemeen is het vaak wél handig om wat ‘voorraadspul’ in te pakken. Dit is echt een voorbeeld om je op weg te helpen. Kies vooral uit wat jij lekker vindt! En vergeet niet, in elk land zijn supermarkten. Maar als jij gék bent van je Hollandse pindakaas en hagelslag, dan zou ik die lekker inpakken.

• Rijst, zakjes aardappelpuree, couscous
  • Blikjes tomatenpuree & -blokjes, mais, en andere groenten
  • Blikjes tonijn, makreel of andere vis
  • Peper, zout en specerijen die je lekker vindt
  • Olijfolie, boter, ghee of kokosolie
  • Bouillonblokjes en een zak of blik soep
  • Koffie, thee, suiker en koffiemelk
  • Havermout, brinta, muesli
  • Houdbare (plantaardige) melk
  • Nederlandse producten zoals kaas, drop, pindakaas

Specerijen
Breng alles op smaak met je favoriete specerijen

Non-food artikelen

Dit zijn doorgaans van die dingen, waar je te laat achterkomt dat je ze vergeten bent in te pakken. Op het moment dat je morst en de keukenrol niet binnen handbereik ligt. Of als je met de afwas begint en de sponsjes nog thuis liggen…

• Keukenrol
  • Afwasborstel of sponsjes*, afwasmiddel
  • Theedoeken, keukendoekjes
  • Natte schoonmaakdoekjes
  • Metalen of kunststof zeefje voor de spoelbak
  • Een klein stuk antislipmatje, ideaal om potjes open te draaien die nét te strak zitten
  • Kunststof bakjes voor de restjes

* Tip: knip je sponsjes in 2 of 3 kleinere sponzen. Zo gaan ze langer mee en je hoeft er niet zoveel in te pakken.

Nice to have

Soms wil je net effe wat extra’s doen toch? Of je bent gewoon gék op koken. En een beetje luxe. Dan is dit waarschijnlijk onderdeel van je standaard inventaris.

• Omnia oven (wonderpan)
  • Waterkoker
  • Nespresso
  • Tosti-ijzer
  • Buitengrill, BBQ, Skottelbraai
  • Elektrische (snelkook) pan
  • Mixer, blender*
  • Eiersnijder, mandoline

* Tip: je kunt tegenwoordig ook ‘portable blenders’ kopen. Die zijn oplaadbaar met USB en daar kun je gemakkelijk een pannenkoekenbeslag, lekkere smoothie of dressing in maken.

Nu heb je het inventaris van je camper op orde. We kunnen we aan de slag! In het volgende deel van deze serie deel ik lekkere camperrecepten die niet mogen ontbreken in je repertoire.

Over Claire

Mijn naam is Claire (35) en ik woon in mijn Adria buscamper. Als zelfstandig ondernemer in de online marketing kan ik overal ter wereld werken. Zolang de zon maar schijnt (goed voor mijn gemoed én voor stroom) en ik een flinke stapel lokale gigabytes aan internet heb, hoor je mij niet klagen. De afgelopen maanden heb ik met mijn camper in Spanje gewoond, gewerkt én een beetje vakantie gevierd.

In deze serie neem ik je mee op avontuur. Hier lees jij álles over reizen, wonen en werken in je camper. Wil jij al mijn avonturen volgen? Check dan mijn Instagram via @typicalcamper.

Claire