Fleur het interieur van jouw camper op met planten

04 mei 2021Carlijn Assink & Shirley Nijhof

Fleur het interieur van jouw camper op met planten

Wij geven je tips om ze te bevestigen

Planten zijn een graag gezien item in het interieur. Ze geven een heleboel sfeer, zorgen voor groen in huis en sommige exemplaren hebben ook nog een luchtzuiverende werking. Toch zie je ze wat ons betreft nog veel te weinig terug in het interieur van campers. Tijd om daar verandering in te brengen!

En hoe zorg je er nou voor dat je camper niet vol potgrond ligt na het pakken van een rotonde? Campercontact geeft tips.

Bron foto rechts: Carlijn Assink

Plaats de planten in een bestaand rekje of houder

Laten we eenvoudig beginnen: de meest gemakkelijke manier om planten toe te voegen aan het interieur van je camper is het plaatsen van planten in een bestaand rekje of houder. Wat potjes met kruidenplantjes in het kruidenrekje in de keuken van je camper bijvoorbeeld. Of zoals hierboven in de bekerhouder op het dashboard.

Bevestig een opbergzak aan een deur

Een andere zeer leuke (al zeggen we het zelf) manier om het interieur van je camper te ‘vergroenen’ is het aanschaffen en vullen van een opbergzak. Zo’n exemplaar met meerdere vakken. Bevestig de opberger zowel aan de boven- als onderkant aan een deur in je camper, zodat hij niet te veel wiebelt en de basis van jouw verticale campertuin is een feit.

Stop de vakken niet te vol met aarde. Dit verkleint de kans dat er zand uitvalt tijdens een ‘bumpy ride’. Daarnaast wordt het geheel al snel zwaar als je alle zestien, of zelfs vierentwintig, vakken vult.

• In dit filmpje vertelt Sue Moore meer over haar verticale campergarden

Hobby een wandplank met gaten in elkaar of bevestig een mandje

Ben jij, of is jouw partner, erg handig en heb je nog een leeg hoekje of wandje in je camper? Maak dan een plantenrek van hout, zoals op de foto bovenaan het artikel. Hierbij een kort stappenplan:

1. Meet de hoogte en breedte van de ruimte waar je het plantenrek wil maken.
  2. Bepaal hoeveel plankjes er kunnen hangen en hoeveel potjes je er wil plaatsen en wat hiervoor de maximale afmetingen mogen zijn.
  3. Schaf dan de potjes, plankjes, plankendragers naar keuze aan.
  4. Meet de diameter van de potjes.
  5. Zaag met een decoupeerzaag enkele cirkels in het midden van de planken. Maak deze cirkels net wat kleiner dan de gemeten diameter.
  6. Tot slot bevestig je de planken aan de wand met plankdragers.

Op deze manier zitten de plankjes goed vast en zitten de potjes stevig in de gaten van de planken.

Bron: Carlijn Assink

Een eenvoudigere optie is het bevestigen van aangeschafte (staaldraden) mandjes op houten planken. Zet er wat plantjes in, zet die waar nodig vast met een touwtje of ty-rap aan de achterkant en klaar is Kees. Of Anna 😉.

Planten in je camper - Campercontact
Bron: Ikea

Hang de planten op

Je kunt ook planten ophangen in je camper. In een gekochte plantenhanger. Ben je creatief aangelegd? Dan maak je er natuurlijk zelf één door er één te macrameeën. Ook hier geldt: stop het potje niet te vol met potgrond.

Gebruik een magneet

Tot slot kun je niet al te zware plantjes ook vastzetten met een magneet aan een metalen rand in je camper. Lijm de ene helft van de magneet aan de binnenkant van het potje van de plant en de andere helft aan het metaal in de camper. Stop de plant in het potje en tadaa: een plant in je camper die stevig vastzit.

Ben jij niet zo goed met het verzorgen van planten? Of heb je geen zin om jouw planten te verhuizen voor jouw vakantie van slechts twee of drie weken? Je kunt natuurlijk ook nepplanten gebruiken! Iets minder voor het zuiveren van de lucht, maar deze exemplaren zorgen ook voor extra sfeer en groen in jouw woonhuis op wielen.

Deel het resultaat

We zijn erg benieuwd naar jouw keuze. En vinden het leuk als je het resultaat met ons deelt! Mail een foto naar info@campercontact.com of tag ons in jouw bericht op Facebook of Instagram.

Campercontact - fleur het interieur van jouw camper op met planten  (Bron: Mandy Holesh @188sqft)
Bron: Mandy Holesh